Τζίτζιφα (μοσχοιτιά): Το πανάρχαιο super fruit

  • Home
  • General
  • Τζίτζιφα (μοσχοιτιά): Το πανάρχαιο super fruit

Τζίτζιφα (μοσχοιτιά): Το πανάρχαιο super fruit

Μέχρι σήμερα ξέραμε ότι οι Τζιτζιφιές είναι ένας παραλιακός οικισμός μεταξύ Παλαιού Φαλήρου και Μοσχάτου. Η τζιτζιφιά, φυσικά, είναι και δέντρο, αλλά αυτό που αγνοούσαμε είναι ότι ο καρπός της όχι απλώς τρώγεται, αλλά είναι γεμάτος θρεπτικά συστατικά για τον οργανισμό.

Σας αρέσουν τα αποξηραμένα φρούτα όπως γκότζι μπέρι, κράνμπερι ή χουρμάδες; Τότε θα λατρέψετε τα τζίτζιφα.

Tζίτζιφα ή μοσχοιτιά

Εδώ και χιλιάδες χρόνια, στην Κίνα και στη Βόρεια Κορέα, οι Ασιάτες καλλιεργούν και χρησιμοποιούν τους καρπούς αυτού του δέντρου ως μέσο για να καταπραϋνουν προβλήματα σπλήνας και στομάχου (και όχι μόνο). Είναι άγνωστο πως το Ziziphus jujuba ή «μοσχοιτιά» ή «ελιά της Βοημίας» (όπως αποκαλείται εναλλακτικά στην Ελλάδα), κοινώς η τζιτζιφιά (!), ήρθε από τα αργιλώδη και καλά στραγγιζόμενα εδάφη της Κίνας και εγκλιματίστηκε στις (παρα)μεσόγειες χώρες, αλλά πρόκειται για φυλλοβόλο δέντρο (ανήκει στην οικογένεια των ραμνωδών), με ευωδιαστά άνθη και βαθυκόκκινους, σε χρώμα, καρπούς που είναι κανονικά εδώδιμοι και ωριμάζουν το φθινόπωρο.

Το τζίτζιφο που μπορεί να το έχετε ακούσει και ως «κινέζικος χουρμάς» τρώγεται σαν σνακ -περισσότερο ξερός παρά φρέσκος- και χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για μαρμελάδες, γλυκά, μέχρι και καραμέλες για το βήχα. Μπορεί στη χώρα μας να μην είναι τόσο διαδεδομένος, ωστόσο, το Ινστιτούτο Φυλλοβόλων Δένδρων Νάουσας του ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε. (Εθνικό Ιδρυμα Αγροτικής Ερευνας) δημιούργησε συλλογές επιλεγμένων εγχώριων γενοτύπων κρανιάς, τζιτζιφιάς και κουμαριάς.

Πάντως σαν δέντρο είναι ανθεκτικό τόσο στο ψύχος, όσο και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Ετσι εξηγείται και η άνθιση των τζιτζιφιών στον όρμο του Φαλήρου που έδωσαν και το όνομα τους στην ομώνυμη περιοχή.

Τρώγοντας το είναι σαν να γεύεστε κάτι ανάμεσα σε μήλο και χουρμά, αλλά η γλυκιά του γεύση είναι μόνος ένας από τους λόγους που αξίζει να το αναζητήσετε (μπορείτε να το βρείτε σε καταστήματα με βιολογικά είδη, βιολογικές λαϊκές αγορές και μεγάλες αγορές με ξηρούς καρπούς και αποξηραμένα φρούτα) και να το εντάξετε στη διατροφή σας (και στο Instagram σας ως το νέo super food!).

Βασικό του γνώρισμα είναι η υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C. Επιπλέον, περιέχει ασβέστιο, φλαβονοειδή, σίδηρο, σαπωνίνες, βιταμίνες Α και Β2 και 18 από τα 24 αμινοξέα που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός. Χάρη στα φυτοθρεπτικά του συστατικά, προστατεύει από τις αλλεργίες, είναι μαλακτικός, βοηθά το συκώτι, είναι ήπια καθαρτικός. Ταυτόχρονα, (σαν να μην έφταναν τα παραπάνω) βοηθά στη μείωση του άγχους και ενισχύει τη διάθεση. Φτάνουν αυτά; Αν όχι να σας πούμε επίσης πως μειώνει τη νυχτερινή εφίδρωση και την κατακράτηση υγρών.

Το μόνο του μειονέκτημα είναι ότι δεν πρέπει να καταναλώνεται από άτομα που πάσχουν από διαβήτη καθώς οι σύνθετοι υδατάνθρακες που περιέχει επηρεάζουν αρνητικά τα σάκχαρα του αίματος.

Δείτε λοιπόν ορισμένες από τις γνωστές ωφέλειες που προσφέρουν τα τζίτζιφα στην υγεία μας: 1. Αποτοξίνωση του αίματος! Οι σαπωνίνες και τα αλκαλοειδή που περιέχουν τα τζίτζιφα συνδέονται άμεσα με τον καθαρισμό του αίματος και την εξάλειψη των επιβλαβών τοξινών από τον οργανισμό. Αυτή η αντιοξειδωτική δράση τους βοηθά στην πρόληψη πολλών διαταραχών και ασθενειών και επίσης ρυθμίζει την ένταση που ασκείται στο ανοσοποιητικό και λεμφικό σύστημα.

2. Δυναμώνει τα οστά! Η τακτική κατανάλωση επαρκούς ποσότητας μετάλλων είναι η Νο. 1 μέθοδος για τη σωστή ενίσχυση των οστών. Με την αύξηση των μετάλλων, όπως το ασβέστιο, ο φωσφόρος και ο σίδηρος (όλα αυτά εμπεριέχονται στα τζίτζιφα), μπορείτε να είστε σίγουροι ότι τα οστά σας θα παραμείνουν ανθεκτικά και δυνατά για τα επόμενα χρόνια. Όσο γερνάμε, τείνουμε να υποφέρουμε από οστεοπόρωση και άλλες καταστάσεις αποδόμησης των οστών∙ οπότε εάν συμπεριλάβουμε τα τζίτζιφα στη διατροφή μας ίσως επιβραδύνουμε, ή αναστρέψουμε αυτή την πορεία.

3. Γερό πεπτικό σύστημα! Τα τζίτζιφα συνδέονται με τη βελτίωση των πεπτικών διεργασιών. Αυτό αποδίδεται κυρίως στην περιεκτικότητα που έχουν σε φυτικές ίνες, αλλά οι σαπωνίνες και τα τριτερπενοειδή παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο σε αυτό, ενισχύοντας την πρόσληψη θρεπτικών ουσιών και ενθαρρύνουν την υγιή κυκλοφορία των τροφίμων μέσω των εντέρων. Αυτό βοηθά στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας, της κράμπας, του φουσκώματος και του μετεωρισμού, καθώς και πιο σοβαρών γαστρεντερικών καταστάσεων, όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου.

4. Μη μετράτε άλλο προβατάκια, φάτε τζίτζιφα! Οι άνθρωποι που υποφέρουν από αϋπνία, ή στρες, μπορούν να καταναλώσουν το εκχύλισμα σπόρων της τζιτζιφιάς, που είναι ένα ωραιότατο φάρμακο για την αϋπνία. Η ηρεμιστική φύση των οργανικών ενώσεων που περιέχονται σε αυτό το ευεργετικό φρούτο ηρεμεί το σώμα και το μυαλό, οπότε δεν χρειάζεται πλέον να μετράτε προβατάκια για να σας πάρει ο ύπνος! Απλώς δοκιμάστε ένα ωραίο αφέψημα από τζίτζιφα∙ ό,τι πρέπει για έναν χαλαρό κι ήρεμο ύπνο.

5. Χάνω και βάρος! Η συχνή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι μια συνηθισμένη λύση στην απώλεια βάρους. Στη  λίστα αυτή προσθέστε και τα τζίτζιφα, καθώς έχουν  λίγες θερμίδες, υψηλό επίπεδο πρωτεϊνών και ινών, καλύπτουν τις διατροφικές σας ανάγκες και σας χορταίνουν, καθώς αποφεύγετε τα τσιμπολογήματα μεταξύ των γευμάτων. Έτσι διατηρείτε μια σωστή διατροφή και παράλληλα αποφεύγετε τον κίνδυνο πρόσθετου βάρους.

6. Ανοσία στο ανοσοποιητικό! Τα τζίτζιφα είναι πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών, όπως η βιταμίνη C, η βιταμίνη Α και πολλές οργανικές ενώσεις και οξέα. Τα αντιοξειδωτικά συμβάλλουν στην εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών, δηλαδή τα επικίνδυνα υποπροϊόντα της κυτταρικής αναπνοής, τα οποία ευθύνονται για πολλές χρόνιες παθήσεις και ασθένειες στο σώμα. Η βιταμίνη C ενισχύει επίσης την παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων, τον Νο. 1 υπερασπιστή του ανοσοποιητικού μας συστήματος.


Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.