Μεγάλη θλίψη προκαλεί στη ναυτική και τη τουριστική οικογένεια της Ελλάδας, η απώλεια του καπτα Βασίλη Κωνσταντακόπουλου ο οποίος έφυγε τα ξημερώματα, στα 76 του χρόνια, κτυπημένος από την επάρατη νόσο με την οποία έδωσε σκληρό αγώνα τα τελευταία χρόνια.
Ο καπτά Βασίλης, όπως τον αποκαλούσαν οι πολίτες, κατέλαβε μια ξεχωριστή θέση στις καρδιές των Ελλήνων ναυτικών αλλά και των Μεσσήνιων καθώς κατάφερε να αναδείξει τη γενέτειρά του σε έναν από τους ιδανικότερους προορισμούς της Μεσογείου. Εκεί, σε μία έκταση δέκα χιλιάδων στρεμμάτων ο επιχειρηματίας δημιούργησε σχετικά πρόσφατα, , το «Costa Navarino» που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχα γαλλικά και ιταλικά τουριστικά θέρετρα.
Ο Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, γνωστός ως «καπετάν Βασίλης», γεννήθηκε το 1935, από φτωχή οικογένεια, στο Διαβολίτσι της Μεσσηνίας. Στην Κατοχή συμμετείχε στους εθνικούς αγώνες μέσα από το Εθνικό Απελευθερωτικό Μετώπο (ΕΑΜ). Το 1948 ήρθε στην Αθήνα και έκανε διάφορες δουλειές μέχρι το 1953 οπότε και μπαρκάρισε για πρώτη φορά. Από τότε εξελίχθηκε σε όλες τις βαθμίδες της ναυτικής ιεραρχίας. Σε ηλικία 27 ετών ο Βασίλης Κωνσταντακόπουλος αγοράζει με δάνειο ένα μικρό φορτηγό πλοίο.
Το 1974 ιδρύει την εταιρεία Costamare Shipping SΑ. Κατά τη ναυτιλιακή κρίση, την περίοδο 1982 – 1984, o Βασίλης Κωνσταντακόπουλος αγοράζει οκτώ πλοία σε πολύ χαμηλή τιμή.
Μετά τη χρεοκοπία της εταιρείας τακτικών γραμμών Ελληνικής του Γρηγορίου Καλλιμανόπουλου, προσλαμβάνει το εξειδικευμένο προσωπικό της και εισέρχεται στην αγορά των τακτικών γραμμών, ως ναυλωτής πλοίων σε εταιρείες που εξυπηρετούσαν ήδη τις γραμμές.
Στα επόμενα είκοσι χρόνια η εταιρία αναπτύσσεται σημαντικά ανανεώνοντας τακτικά τον στόλο της. Το έτος 2000, η Costamare διαχειριζόταν 35 πλοία, των οποίων η μεταφορική ικανότητα έφθανε το 1.560.000 dwt.
Η εταιρία ΤΕΜΕΣ Α.Ε. στην οποία προέδρευε ο Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, ανακοίνωσε το 2005 ότι σκοπεύει να επενδύσει σταδιακά έως το 2010 περίπου 1 δισ ευρώ για την κατασκευή 4 ξενοδοχειακών μονάδων, δύο γηπέδων γκολφ, και άλλων τουριστικών και αθλητικών εγκαταστάσεων σε δύο παραθαλάσσιες εκτάσεις ιδιοκτησίας Κωνσταντακόπουλου στην περιοχή της Πύλου συνολικού εμβαδού 2.700 στρεμμάτων περίπου.
Πρόκειται για την πρώτη υλοποίηση των λεγόμενων περιοχών Π.Ο.Τ.Α. (Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης) σύμφωνα με την ορολογία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και της σχετικής νομοθεσίας που διαμορφώθηκε.
Η συγκεκριμένη ΠΟΤΑ Μεσσηνίας οριοθετήθηκε το 2001. Σύμφωνα με δημοσιεύματα η επένδυση αυτή θα αποτελέσει σταθμό για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής και της Πελοπονήσσου καθώς είχε προοπτική δημιουργίας 750 νέων θέσεων εργασίας (1η φάση υλοποίησης) αλλά και την ανάδειξη του πολιτιστικού και περιβαλλοντικού πλούτου της περιοχής.
Περίπου τότε ήταν που η σκυτάλη πέρασε στα χέρια του Αχιλλέα, γιό του Καπετάν Βασίλη, ο οποίος αποδεικνύεται ο ιδανικός άνθρωπος για να ολοκληρώσει τα σχέδια του πατέρα του.
Προηγουμένως αποφοίτησε από τη διάσημη «Τουριστική Σχολή της Λοζάννης» στην Ελβετία, και επέστρεψε στην Μεσσηνία όπου αξιοποιώντας τις σπουδές του στον τουρισμό, ανέλαβε να ολοκληρώσει. το στοίχημα της λειτουργίας του «Costa Navarino».
Αυτόνομη υδροδότηση και ενέργεια
Για τις ανάγκες υδροδότησης μια τόσο μεγάλης έκτασης, σε μια περιοχή που απειλείται μάλιστα από ερημοποίηση, έχει προβλεφθεί η κατασκευή δύο μεγάλων υδατοδεξαμενών, ενώ η άντληση νερού από τα κοντινά ποτάμια δεν πρόκειται να ξεπερνά το 3% των συνολικών αναγκών του «Costa Navarino».
Μάλιστα το τουριστικό θέρετρο πρόκειται να αξιοποιήσει πλήρως όλες τις διαθέσιμες εναλλακτικές πηγές ενέργειας και προς αυτόν τον σκοπό κατασκευάστηκεφωτοβολταϊκό πάρκο, που θα του παρέχει την πλήρη κάλυψη των ενεργειακών αναγκών.
Στην προσπάθεια της εταιρείας να προωθήσει την τοπική αγροτική παραγωγή και να αναδείξει το φυσικό πλούτο εντάσσεται και η σημαντική πρωτοβουλία του Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου να εκμεταλλευτεί τα βασικά προϊόντα της Μεσσηνίας. Την ελιά και το ελαιόλαδο. Ο ίδιος προχώρησε στην μεταφύτευση 6.500 υπεραιωνόβιων ελαιοδέντρων, ενώ σχεδιάζει την πώληση κατοικιών με ελαιώνες σε ιδιώτες, οι οποίοι θα μπορούν να παράγουν δικό τους λάδι.
Ο Καπτά Βασίλης Κωνσταντακόπουλος συμμετείχε στα Διοικητικά Συμβούλια ελληνικών και διεθνών οργανισμών όπως:
–
– Κέντρο Ελληνισμού «Άγγελος Κ. Τσακόπουλος»,
– Μεσσηνιακή Αμφικτιονία
– UHAC
– Εθνική Τράπεζα Ελλάδος
– Advisory Board της γερμανικής ναυτιλιακής τράπεζας DVB NedshipBank
– Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
– Leadership 100
– Hellenic Committee των Νηογνωμόνων Lloyds και Bureau Veritas
– Hellenic Committee του Νηογνώμονα Germanischer Lloyd (Πρόεδρος)
– Διεθνής ασφαλιστικός οργανισμός Swedish Club (Αντιπρόεδρος)
Έχει επίσης βραβευτεί για τη δραστηριότητα και την προσφορά του από σημαντικούς φορείς όπως:
– Ακαδημία Αθηνών
– Δήμος Αθηναίων
– Δήμος Καλαμάτας
– Επτά Επιμελητήρια Πελοποννήσου
– Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος
– Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος
– Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας
– Ελληνική Ναυτιλιακή Λέσχη
– Λέσχη Επιχειρηματικότητας
– Ευρωπαϊκή Ένωση
Αποσύρθηκε…
Ο καπτα Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, αποφάσισε να αποσυρθεί από την ενεργό δράση λίγο πριν κλείσει τα 70 του χρόνια το 2006 και να αφιερωθεί στα εγγόνια του και στο αγαπημένο του άθλημα, το γκόλφ.
Η απόφαση αυτή είχε προκαλέσει αίσθηση στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα. Aλλωστε δεν είναι σύνηθες το φαινόμενο ο ιδρυτής μίας αυτοκρατορίας, όπως είναι η Costamare, να αποφασίζει οικειοθελώς να αποτραβηχτεί από τα φώτα της επιχειρηματικής δραστηριότητας μετά από 30 χρόνια πορείας ως πλοιοκτήτης.
Ωστόσο ο ίδιος παρέδωσε τα ηνία των επιχειρήσεων του στους τρεις γιούς του. Με τη ναυτιλία ασχολείται κυρίως ο πρωτότοκος, ο Κωνσταντίνος από το 1996. Ο ίδιος δήλωνε ότι η εταιρεία περνάει σε καλά χέρια αφού η νέα γενιά είναι ακόμη καλύτερη.
Ο Αχιλλέας, όπως προαναφέραμε, ασχολείται με την τουριστική επένδυση στη Μεσσηνία (TEMES).
Ο Χρήστος, ο μικρότερος γιος του καπετάν Βασίλη, έχει στην ευθύνη του εργοστασιακή μονάδα στην Κοζάνη
Στο Χρηματιστήριο της Ν.Υ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Costamare, εισήχθη στο αμερικανικό χρηματιστήριο και ελέγχει ένα στόλο από περίπου 51 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 256.972 TEUs. Τελευταία μεγάλη συνεργασία άνοιξε με την Κινεζική Cosco ενώ προηγήθηκαν οι συνεργασίες της εταιρίας με τις εταιρίες ZIM και Maersk.
Ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος είναι ο επιχειρηματίας που έφερε τους κινέζους της Cosco στο λιμάνι.
«Oι δύο λαοί έχουν αρχαίους πολιτισμούς και κάποτε ήταν μαζί. Κάποια στιγμή οι δρόμοι τους χάθηκαν και τώρα ξανασυναντιoύνται» είχε πει όταν πριν από δύο χρόνια έγινε η επίσημη τελετή για την άφιξη του πλοίου Cosco Hellas στο λιμάνι του Πειραιά με την παρουσία του Έλληνα Πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή και αρκετών υψηλών επισήμων της Κίνας.
Η ζωή του
Ο καπτά Βασίλης όπως του άρεσε να τον αποκαλούν, γεννήθηκε στο Διαβολίτσι Μεσσηνίας το 1935. Σπούδασε στην Ανώτερη Δημόσια Σχολή Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού.
Το 1953 ο 18χρονος Βασίλης μπαρκάρει, χωρίς μισθό για τρεις μήνες. Από εκείνη την ημέρα η θάλασσα γίνεται η μεγάλη ερωμένη του. Περνά από όλα τα πόστα του πλοίου. Το 1962 γνωρίζει την Κάρμεν και δύο χρόνια μετά παντρεύονται.
Το 1974 αποκτά το πρώτο «καραβάκι» – ένα πλοίο χιλίων τόνων – για να δημιουργήσει στα επόμενα 32 χρόνια μια μικρή αυτοκρατορία. Το 2006 η Costamare μετρά 32 χρόνια στη ναυτιλία, απασχολώντας περίπου 2.000 εργαζομένους.
Είναι γνωστό – αν και ο ίδιος ποτέ δεν το διατυμπάνισε – ότι υπήρξε σταθερός οικονομικός υποστηριχτής των γονιών που είχαν παιδιά με ειδικές ανάγκες ενώ σ' όλη τη πορεία του, υπήρξε πάντα αρωγός όσων βρέθηκαν στον δρόμο του με προβλήματα υγείας και εκπαίδευσης και βελτίωσης υποδομών.
Η πολυετής πορεία του χαρακτηρίζεται από τους χαμηλούς τόνους και την αφανή δραστηριότητά του τόσο στα κοινά του εφοπλισμού όσο και στα κοινωνικά ζητήματα. Δεν ήθελε να «λούζεται από τα φώτα της δημοσιότητας» και για αυτόν τον λόγο σπάνια εμφανιζόταν στα ΜΜΕ. Με πρωτοβουλία του δημιούργησε την Helmepa jounior, που είναι το «παρακλάδι» της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος και τα προγράμματα της οποίας κάλυπτε με δικά του έξοδα.
Διακρίσεις
Σύμφωνα με ένα αφιέρωμα της Lloyd's List (2004) ο Βασίλης Κωνσταντακόπουλος ονομάστηκε «Greek King of Containers», καθώς τον Ιούνιο του 2007 η εταιρία του Costamare διέθετε 51 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Επίσης, το 2009 σε εκδήλωση που έλαβε χώρα στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθήνας επτά Επιμελητήρια της Πελοποννήσου τίμησαν τον Βασίλη Κωνσταντακόπουλο για την προσφορά του στην ανάπτυξη της Μεσσηνίας και της Πελοποννήσου.
Αρχές του 2009 ο cpt Βασίλης βραβεύθηκε μετά από ομόφωνη απόφαση όλων των επιμελητηρίων Πελοποννήσου για την πραγματοποίηση της Costa Navarino, μιας σειράς τουριστικών επενδύσεων στη Μεσσηνία, σημαντικών τόσο για την Πελοπόννησο όσο και ευρύτερα για τη χώρα.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στις 17 Μαρτίου στο ΕΒΕΑ, παρουσία εκπροσώπων του ναυτιλιακού και επιχειρηματικού κόσμου και της πολιτικής ηγεσίας.
Ο Βασίλης Κωνσταντακόπουλος τότε μεταξύ άλλων υπογράμμισε ότι «Πρέπει να γίνει συνείδηση στους επαγγελματίες, ότι η φιλοσοφία του εύκολου κέρδους – της αρπαχτής δηλαδή – δεν είναι η σωστή φιλοσοφία και δεν έχει μέλλον. Εγώ, χωρίς να θέλω να επεκταθώ και να το αιτιολογήσω, αν είχα αυτή τη φιλοσοφία δεν θα ήμουν σήμερα εδώ» και κατέληξε: «Δεν θα πρέπει να αγνοούμε ότι αυτή η φιλοσοφία του εύκολου κέρδους και της εικονικής οικονομίας, που επικράτησε διεθνώς για αρκετά χρόνια στον καιρό μας, έφερε την κρίση που βιώνουμε σήμερα. Πρέπει εφεξής να στηριχθούμε στη σκληρή δουλειά και στην παραγωγή πραγματικού ποιοτικού αποτελέσματος και δεν θα έχουμε τίποτα να φοβηθούμε».
Η εξόδιος ακολουθία, θα ψαλθεί τη Πέμπτη το μεσημέρι από τον Ιερό ναό του Αγίου Σώστη, στην Αθήνα.
[ Source ]